Een bedrijfsproces vastleggen levert geld op!
Een bedrijfsproces is niet meer dan Input (vaak vraag van de klant) omzetten in Output (vaak een tevreden klant).
Van offerte tot levering en van facturatie tot aftersales. Als je alle stappen overzichtelijk in kaart brengt zullen de opdrachten van jouw klanten optimaal worden afgerond. Dit levert tevreden klanten op en welke ondernemer wil dat nu niet.
Dit uitvragen en vastleggen van processen is mij op het lijf geschreven.
De kunst daarbij is om de processen zo te omschrijven dat de grote lijnen vast liggen en dat er voldoende ruimte blijft om hier flexibel mee om te gaan.
Van groot belang daarbij is dus het vastleggen van die flexibele schil, de tolerantie, de bandbreedte waarbinnen gewerkt moet worden.
Medewerkers gaan dan niet zwart wit om met het proces maar maken iedere keer de juiste afweging maken.
Dus, je legt de grote lijnen en de tolerantie vast om optimale processen in te voeren
Zo creëer je tevreden klanten, efficiency en goede marge en ga je dus geld verdienen met je bedrijfsproces.
Meten is weten! Zodra je de fouten/missers/verkeerde leveringen etc. in kaart brengt en je deze structureel onderzoekt zal je merken dat onnodige kosten sterk verminderen. Meer marge, snellere leveringen, meer tevreden klanten en een hoger resultaat dus. Van groot belang om van deze missers juist als een kans te zien om verbetering door te voeren.
Ik beloof je dat als je dit structureel invoert de faalkosten beduidend verminderen en de klanttevredenheid verbeterd.
Als je een goed team hebt samengesteld en goed hebt ingewerkt, weten ze precies wat er van hen verwacht wordt. Ze kunnen de verantwoording aan om de juiste keuze te maken. Sterker nog, goede medewerkers willen graag die verantwoording en daarin autonoom zijn.
Het hoogste rendement bereik je met medewerkers die zich vrij voelen om de missers te melden en niet te verdoezelen.
Soms zijn eigen medewerkers onbewust bedrijfsblind. Ze zien sommige ingeslopen handelingen over het hoofd. Terwijl die juist cruciaal kunnen zijn. Door te observeren en de juiste vragen te stellen zorgt mijn nieuwsgierigheid en betrokkenheid voor een frisse blik op jouw proces. Ik breng in kaart hoe het proces werkelijk loopt.
Zo leggen we bloot waar het proces nog niet in voorziet of waar menselijke missers meer aandacht nodig hebben.
Met het invoeren van verbeteringen verhoog je zo de efficiency.
Het is van groot belang om periodiek de processen op doeltreffendheid en op uitvoering te toetsen, de zogenaamde interne audit. Door mijn helikopterview en frisse neutrale blik ben ik ook hierin voor jou van grote toegevoegde waarde.
Wil jij zien of jij ergens geld laat liggen? Plan dan vrijblijvend een afspraak in om kennis te maken.